Onyanserat i tidningen Dagen om motsättningarna mellan kristenheten och Djotodia
I den kristna tidningen Dagen publicerades för en vecka sedan en artikel angående ett brev som skrivits av ett stort antal kristna ledare i CAR och skickats till presidenten. Det var förmodligen bland annat på grund av detta brev som Djotodia bjöd in kristna ledare till en samling där han försäkrade att CAR är och ska förbli ett sekulärt land. I artikeln står att brevet anklagar presidenten för “godtyckliga arresteringar, för att gynna sina närmaste i maktutnämningar och för att underblåsa hat som på sikt kan leda fram till folkmord”. Det talas om att hundratals människor har dödats, torterats och berövats sina hem, och att kristna varit extra hårt drabbade.
Jag har i flera inlägg skrivit att jag tycker att den överhängande risken för en religionskonflikt verkar vara förbi. Den åsikten står jag fortfarande fast vid. Samtidigt känns situationen fortsatt instabil, och så länge man inte kommit längre i fredsbyggandet ligger konflikten och lurar alldeles under ytan. Därför tycker jag att det är lite olyckligt att en kristen tidning – visserligen en tidning i Sverige, långt ifrån händelsernas centrum, men ändå – publicerar en artikel som så tydligt tar ställning för den ena sidan, och till och med har med en formulering som kan tolkas som att Djotodia anses företräda “det onda”. Genom att presentera brevets innehåll utan att närmare kontrollera verkligheten bakom orden, och utan att ge någon som helst motvikt eller ens nämna att faktiskt båda sidor i konflikten gjort sig skyldiga till övergrepp, gör man precis det som Djotodia anklagas för att göra – man underblåser hat och en fortsatt konflikt.
Alla ska självklart få uttrycka sin åsikt, och de kristna ledare som skrivit brevet har nog i mångt och mycket fog för vad de skriver. (Tyvärr har jag inte lyckats hitta själva brevet och kunnat läsa det själv – om någon vet var det finns så får ni gärna skicka en länk.) Men samtidigt måste man komma ihåg att även dessa ledare befinner sig mitt i konflikten. De är, liksom alla andra, påverkade av ryktesspridning och förtal om den andra sidan.
Ja, Djotodia är muslim, och det är fullt förståeligt att människor blir oroliga när CAR får sin förste muslimske ledare samtidigt som det är lätt att dra paralleller till konflikten i Mali med islamister och införande av sharia-lagar. Men det finns stora skillnader mellan CAR och Mali, och den allra största skillnaden är den att Djotodia faktiskt ända från början poängterat att han absolut INTE vill ha en konflikt mellan kristna och muslimer, utan istället vädjat till alla centralafrikaner att tillsammans vara med och bygga upp sitt land. Självklart kan detta vara ett taktiskt rävspel. Jag känner inte till Djotodias intentioner och jag tror inte heller att han är CAR:s räddande ängel som kommer att ställa allt tillrätta. Men istället för att misstänkliggöra honom och antyda att han är en representant för “det onda” kanske vi ska jämföra hans “synder” med vad som sägs om Bozizé:
– godtyckliga arresteringar: även Bozizé anklagades för detta
– gynna sina närmaste i maktutnämningar: check
– underblåsa hat: Bozizé kallade Seleka för “terrorister och legosoldater” och delade strax föra kuppen ut vapen till sina anhängare i Bangui för att de skulle försvara sig mot “inkräktarna” från norr
– hundratals människor som dödats, torterats och berövats sina hem: allt detta har förekommit även under Bozizés tid vid makten, och inte minst när han själv störtade den förre presidenten i en statskupp. Faktum är att många säger att Seleka trots allt använde mindre våld vid maktövertagandet än vad Bozizés trupper gjorde. Då, 2003, förekom det till exempel systematiska våldtäkter, något som det inte rapporterats om nu.
Som sagt, jag försöker inte utmåla Djotodia som bättre än någon annan. Men jag tror faktiskt inte att han kommer att dra in CAR i islamisering och religionskrig, och jag tycker att det blir fel när kristna – medvetet eller omedvetet – väljer sida i konflikten utifrån religionstillhörighet. Det om något kan underblåsa hat och en fortsatt konflikt.